Ett steg närmare drömgäddan…..

Fisket efter gädda tidig vår skiljer sig markant i mitt tycke från övriga årets perioder.

Åsikterna är lika många som det finns fiskare och alla bor vi på olika håll i landet och fiskar där med olika datum på året. Sött salt bräckt strömmande stilla alla har vi olika förutsättningar.

Allt jag skriver här är vad jag lärt mig genom åren av egna misstag händelser etc,,, Det här är mina tips. Inga regler utan undantag och många andra metoder funkar såklart med.

Men det jag törs lova är att denna metod fångar stor gädda om man följer ALLA stegen från vikt, rigg men också metoden att spinna in sitt drag.

Jag har gett många tips genom åren om allt från tafsar till beten tacklingar etc…..

I år har jag försökt nå ett steg längre i mitt tänk jag försöker ta det till det extrema och utvecklas hela tiden men kommer det att funka ja absolut vågar jag påstå.

Ha med en aspekt hela tiden i denna skrift när du läser den…..

Du som fiskar orkar ofta inte vänta lika länge som draget kan sjunka till rätt djup innan hemtagning av bete påbörjas detta är den vanligaste missen jag ser. Även när jag fiskar efter grov gädda med erfarna fiskare.

Misstag nummer 2 är ofta att om man väntat så ska man peta hem draget i mellan vattnet det är inte så lätt som det låter. Detta är absolut inte ett monotont fiske som man kan tro man måste va med och parera draget absolut hela tiden. Man följer gräs bottnar etc…

SÄNK TEMPOT!!

Jag  i min mening pratar då om grunt grunt vatten 1.2 till 1.8 meter är idealiskt. Tänk på det en stund vad det innebär där du fiskar……

Innan jag går in på tackel, så kommer jag ge min syn på ett bete jag vill ha tidig vår.

Dessa egenskaper ska enligt mig ett tidigt fiskat vår bete ha.

  • Sävlighet
  • Hålla rätt djup ( viktning och justeringar gör man ofta själv)
  • Hellre ett mindre bete som är just sävligt än stort och ettrigt
  • Ha ett visst motstånd för att kontakt ( Sträckt lina)
  • Lågt luft motstånd bättre kast trots lägre vikt
  • Ej ha svaga punkter det ska hålla (tackel/krok)
  • Möjlighet att välja mellan dova, naturliga, uv och skrikiga färger
  • Vid jigg är det xtra viktigt vid grunt fiske med smal överföring mellan kroppen och paddeln

 

Det finns säkert någon punkt till man kan lägga till men dessa är grundläggande. Men alla dessa egenskaper fyller Dexter shad uv. Som jag skrivit förut men det tål att upprepas. Uv shaden är mjukare i gummit än en vanlig dexter shad. En otroligt viktig egenskap plus att den flyter.

I år har jag jobbat fram ett ännu lättare tackel.

Jag använder flourcarbon 1,2 mm den enda jag har hittat som håller är Platil Ghost. Jag är inte sponsrad av dom, men kan varmt rekommendera den. Billig är den med ca 200 kr för 35 meter.

Tafsen är lång, på grunt fiske har jag aldrig under 90 cm ibland mer max 115 cm. Anledningen är att när man fastnar i stubb vassen så  kan man enkelt greppa tafsen ovanför ytan och slipper blöta händer och slita på rullen och linan. Så tafs beroende på djup.

Andra saker är att vikta allt kolla en gammal artikel jag skrev : https://teamadrenalin.wordpress.com/2016/12/13/dexter-uv-rigg-in-pa-djupet/

Nu till riggen, jag har satt fast shallow skruven och stingers i tafsen, Jag har fäst tafsen runt med darts crimps 1,5 mm. Men glöm inte att först dra på crimps i båda hålen sedan. Elda så det blir ett stopp i ena änden jag trycker till den så plattas ut en del. Färgen på denna uv jigg är Ale wife jag tar med just den för att själv tror den kommer leverera bra i mer eller mindre alla typer av ljus vatten etc,,,, Men det är bara vad jag tror det återstår att se…..

20180124_142542 (1)

Genom att göra så spar du vikten från beteslåset som väger mer än crimpsen. Och i andra änden har jag även där en crimps men att skarva linan direkt till tafsen är ännu lättare. Men det kommer ta lång tid i kallt väder att knyta om ifall jiggen skulle gå sönder. Men Dexter jiggar brukar hålla väldigt bra.

Det jag gör för att enkelt och snabbt kunna byta drag är en stor 3 vägs loop. En vanlig kärring knut men stor nog att kunna dra över draget om man vill byta. Det är det smidigaste sättet jag funnit. Den knuten under men med 3 varv.

Bildresultat för knopar

Här nedan ser du änden på tafsen.

20180124_142622 (1)

Här en hel bild av riggen, notera att den längre stingern ska ha ett fäste in i jiggen en bit fram. Den ska inte ligga utanför jiggen det sabbar gången i låga farter. Jag tar en avklippt met krok och fäster på stingern.

20180124_142701

Andra parametrar som jag tycker är ett måste för mig är låg utväxling på rullen. Och tjockare lina bär mer vatten själv anväder jag 0,40 mm. Jag får längre sjunk tid då. Ett spö med känsla och bra ryggrad är även otroligt viktigt.

Det kan tyckas mycket text för en så enkel rigg. Men det är just det som är skillnaden mellan att lyckas, och att få dom 6 – 7 kilos gäddorna jag gissar många av er inte kommer över i vikt.

Eller något åt det hållet, sedan är tiden det viktiga lägg tiden så kommer erfarenheten och resultaten. Men så länge medans isen ligger förbered dig……….

 

/Jonas Norrmèn Team Illex

 

 

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar